Khamis, 2 Jun 2011

myMetro | Hati-hati pilih pasangan

myMetro | Hati-hati pilih pasangan
KANGAR: Kecenderungan rakyat negara ini untuk memilih lelaki atau wanita ‘hidung mancung’ terutama dari Pakistan, Iran dan Lubnan sebagai pasangan hidup terbantut apabila Jawatankuasa Fatwa Perlis mengeluarkan arahan supaya mengelakkan berkahwin dengan golongan berkenaan yang berfahaman Syiah.
Susulan keputusan fatwa itu, Jabatan Mufti Perlis mengeluarkan kenyataan menasihatkan rakyat negara ini supaya tidak memilih lelaki atau wanita yang berfahaman berbeza sebagai pasangan hidup bagi mengelak implikasi buruk hasil perkahwinan itu.

Sejak kebelakangan ini, ramai rakyat negara terbabit menetap di negara ini dan ada antara mereka mendapat taraf pemastautin tetap selepas berkahwin dengan penduduk tempatan.

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya, berkata perkahwinan lelaki dan wanita tempatan yang berfahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan penganut Syiah tidak digalakkan kerana boleh memberi kesan kepada pegangan akidah.

Katanya, peringatan itu selaras mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Perlis pada 15 dan 16 November lalu yang bersetuju supaya pernikahan membabitkan dua fahaman berbeza itu perlu dielakkan.

“Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) sudah memperakukan keputusan majlis fatwa negeri yang tidak menggalakkan perkahwinan antara penganut Syiah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah pada 7 Disember lalu.


“Sehubungan itu, Mahkamah Syariah, Jabatan Agama Islam negeri dan jurunikah di Perlis diminta terlebih dulu menyiasat fahaman mereka yang berkahwin bagi mengelak wujud perkahwinan membabitkan fahaman berbeza ini,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen la sikit...